«تمرکز» یک عامل کلیدی و موثر در موفقیت و توسعه دیگر مهارت‌های فردی است. بسیاری از ما در طول روز بارها و بارها تلاش میکنیم تا روی یک فعالیت ساده تمرکز کنیم، اما موفق نمیشویم! متاسفانه بسیاری از عواملی که در اطراف ما وجود دارند، مانع تمرکز کردن ما میشوند. یکی از مهمترین این عوامل، کمبود خواب و استراحت است. وقتی شما خسته هستید، به احتمال زیاد اصلا نمیتوانید روی کاری خوب تمرکز کنید. یکی دیگر از این عوامل، استرس و نگرانی بیش از حد است. رژیم غذایی نامناسب نیز به طور قابل توجهی، منجر به عدم توانایی در تمرکز میشود. اگر در رژیم غذایی خود به میزان زیادی از کافئین و شکر استفاده کنید، برای مدتی کوتاه انرژی بدنتان به حد بالایی میرسد، اما پس از آن سریعا دچار افت انرژی میشوید. کمبود ویتامین و مواد معدنی نیز میتواند اثراتی منفی روی قدرت تمرکز مغزتان داشته باشد. 

«رنگ‌آمیزی» یکی از کارهایی است که به ما کمک میکند بهتر تمرکز کنیم. این فرآیند ساده که نیازی به برنامه‌ریزی و استراتژی خاصی ندارد، شما را قادر میسازد تا مغزتان را روی یک کار متمرکز کنید. در حالی که یک ذهن خلاق تر، مطمئنا رنگ‌آمیزی را به چیز پیچیده‌تری تبدیل میکند، این فرآیند معمولا زیاد نیازی به تفکر ندارد. افرادی که به اختلال عصبی ADHD (بی دقتی، بیش فعالی و عدم کنترل بر روی رقتار) مبتلا هستند، معمولا در بازی‌های ویدئویی که به سرعت عمل بالایی نیاز دارند بسیار ماهر هستند؛ دلیل این مسئله این است که بازی ویدئویی، این افراد را قادر میسازد تا مغز بیش از حد فعال خود را روی انجام کاری متمرکز کنند که در عین پیچیدگی، بسیار سرگرم‌کننده‌تر از تمرینات دیگر است. در این حالت ذهن آنها تحریک میشود، اما با توجه به ماهیت این کار، آنها خیلی سریع خسته نمیشوند. به همین دلیل است که آنها میتوانند ساعت‌ها بنشینند و یک بازی ویدئویی را ادامه دهند، اما حتی برای حل کردن یک تست بیست دقیقه‌ای هم دوام نمی‌آورند. این یعنی «انگیزه داشتن» بسیار موثر است.

اینجاست که متوجه میشویم چرا رنگ‌آمیزی تا این حد موثر است. این فرآیند میتواند بسیار رضایت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد، اما برای انجام آن کافیست روی یک چیز تمرکز کنید؛ رنگ کردن. در این حالت مغز تمرین میکند که بهتر روی یک فعالیت خاص متمرکز شود. 


فرآیند رنگ‌آمیزی با بهبود تمرکز چه ارتباطی دارد؟

تمرکز کردن روی بخشی که در حال رنگ‌آمیزی کردن آن هستید، یا تمرکز کردن برای بهبود بخشهایی که قبل رنگ‌آمیزی کرده‌اید، باعث میشود مهارتهای لازم برای بهتر تمرکز کردن را کسب کنید. اگر یاد بگیرید روی بخشهای خاص پروژه‌ای که در حال کار کردن روی آن هستید تمرکز کنید، مهارتهایی کسب میکنید که از طریق آنها، میتوانید در محل کار یا تحصیل، بهتر تمرکز کنید. 

فعالیت‌های هنری و به خصوص رنگ‌آمیزی، عملکرد حافظه شما را بهبود میبخشند و ذهن را آگاه‌ تر میکنند. همانطور که دونده از طریق دویدن، قلب خود را تقویت میکند، فردی که رنگ‌آمیزی میکند هم از طریق این فرآیند هنری، بخش‌هایی از مغز که با حافظه و تمرکز مرتبط هستند را تقویت میکند. همچنین، این مسئله ثابت شده است که احتمال مبتلا به بیماری آلزایمر و جنون، در کسانی که در فعالیت‌های هنری مثل نقاشی و رنگ‌آمیزی شرکت میکنند، بسیار کاهش می‌یابد. 

رنگ‌آمیزی، برای شما مزایای فکری و روانی بسیاری دارد. این فرآیند ساده و دلچسب، علاوه بر تقویت مهارت تمرکز کردن، به شما در کسب مهارتهای دیگری از جمله حل مسئله و مهارتهای سازمانی نیز کمک میکند. شاید این مسئله برای شما عجیب باشد. شاید حتی تصور کنید که این مزایا، اغراق شده بیان میشوند! اما تمام اینها حقیقت دارند و در چند سال اخیر، توسط دانشمندان از نظر علمی ثابت شده‌اند. لوب‌های جلویی مغز ما مسئولیت فعالیت‌ها و عملکردهای پیچیده و سطح بالای مغز را بر عهده دارند. فرآیند رنگ‌آمیزی، این بخشهای مغز ما را فعال‌تر میکنند. وقتی شما یک طرح پیچیده را رنگ‌آمیزی میکنید و برای برقراری تعادل و تکمیل این طرح از مغز خود کمک میگیرید، و زمانی که این طرح کامل شده و زیبایی آن را میبینید، نوعی احساس خوشایند مثل حس رضایت به شما دست میدهد.


رنگ‌آمیزی چگونه به ما کمک میکند تا بهتر تمرکز کنیم؟

«کارل گوستاو یونگ»، یکی از اولین دانشمندانی بود که مزایای فرآیند رنگ‌آمیزی برای افراد بزرگسال را مورد مطالعه قرار داد. او متوجه شد که این فرآیند، به افراد کمک میکند که آرام شوند و از میزان استرس و نگرانی خود بکاهند. همانطور که در قسمت‌های بالاتر هم گفتیم، کسانی که استرس دارند و دائم نگران هستند، نمیتوانند به خوبی تمرکز کنند. رنگ‌آمیزی بخش «آمیگدال» یعنی بخشی از مغز که با ترس و استرس مرتبط است را آرام میکند و به طور هم‌زمان، بخشی از مغز که مسئولیت خلاقیت و منطق را بر عهده دارد، تحریک میکند.

یک روانشناس به نام «گلوریا مارتینز آیالا میگوید: "رنگ‌آمیزی نیازمند منطق و خلاقیت است. این فرآیند بین قشر مغز و مهارتهای حرکتی ظریف، تناسب برقرار میکند.

در ادامه سه استراتژی را برای شما توضیح میدهیم که از طریق آنها، میتوانید با استفاده از فرآیند رنگ‌آمیزی، مهارت تمرکز خود را بهبود بخشید.


     1. روزی 10 دقیقه برای رنگ‌آمیزی وقت صرف کنید.

همه ما در زندگی مشغله‌هایی داریم؛ لازم نیست مدت زیادی را در طول روز به رنگ‌آمیزی اختصاص دهید. کافیست در میان فعالیت‌های روزمره خود 10 دقیقه هم برای رنگ‌آمیزی وقت بگذارید؛ مثلا قبل از خواب. یک خانه یا رنگ را انتخاب کرده و شروع کنید. اگر چند روز این کار را انجام دهید، متوجه میشوید که رنگ‌آمیزی تا چه حد میتواند هیاهوی ذهن شما را آرام کند. در هنگام رنگ‌آمیزی روی لحظه‌ای که در آن قرار دارید متمرکز میشوید. با تکرار این تمرین پس از مدتی کوتاه، بهتر میتوانید روی هر کار دیگری تمرکز کنید. 


     2. از تغییر دادن عادت‌هایتان نترسید!

رنگ‌آمیزی، خلاقیت را پرورش میدهد و به شما کمک میکند متفاوت فکر کنید؛ مثلا سعی کنید هر روز که از خواب بیدار میشوید، یک لباس متفاوت بپوشید، دکور خانه‌تان را تغییر دهید، و به طور کلی عادت‌هایتان را دگرگون سازید. فعالیت‌های روتین مزایایی دارند، اما متاسفانه میتوانند مانع بروز خلاقیت شوند. به کودکانی که با اشتیاق رنگ‌آمیزی میکنند توجه کنید، آنها هیچ حد و مرزی ندارند، بدون هیچ دغدغه‌ای یک رنگ انتخاب میکنند و شروع میکنند به نقاشی کردن! ما باید سعی کنیم در انجام فعالیت‌های روزمره‌مان بیشتر شبیه به کودکان باشیم و کارها را آنطور که همیشه انجام میدادیم، انجام ندهیم.


     3.به خودتان کمی استراحت بدهید

دنیای ما پر از عوامل و اتفاقاتی است که دائما حواسمان را پرت میکنند و باعث میشوند نتوانیم به خوبی تمرکز کنیم؛ عواملی مانند پیامک‌ها، شبکه‌های اجتماعی، تماس‌های بی‌پایان تلفنی، تلویزیون و غیره. فرآیند ساده‌ای مانند رنگ‌آمیزی، به شما کمک میکند نفسی بکشید، کمی آرام شوید و برای چند دقیقه هم که شده، روی فعالیتی تمرکز کنید نتیجه خوبی دارد و برای ذهن و روح شما مفید است.