«کارل گوستاو یونگ» از پایه‌گذاران دانشِ نوین روانکاوی، بر این باور بود که فرآیند رنگ‌آمیزی، به بسیاری از بیمارانش کمک کرده تا به نتایجی مشابه با نتایج مدیتیشن دست یابند؛ مثلا آنها توانسته‌اند از طریق رنگ‌آمیزی، به آرامش درونی و همچنین ادراک بهتری از جسم و روح خودشان برسند. «کارل گوستاو یونگ» میگوید الگوهای رنگ‌آمیزی، نشان دهنده پیچیدگی خود انسان هستند. او توانست با این ایده و با استفاده از تمرینات رنگ‌آمیزی، سلامتی بیماران خود را ارتقا دهد. او همچنین از این طریق متوجه شد که رنگ‌آمیزی، نماد یک پناهگاه امن برای مصالحه با خود و رسیدن به یکپارچگی درونی است. 


اثرات مشابه رنگ‌آمیزی و مدیتیشن روی روح و جسم ما چیست؟

   1. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن ذهن شما را درمان میکنند.

ذهن شما در حقیقت مرکز احساسات و افکار شماست. گاهی در زندگی شرایطی پیش می‌آید، که این احساسات و افکار بهم میریزند. حتی گاهی شما ترجیح میدهید از شر بعضی از این احساسات و افکار خلاص شوید تا به آرامش برسید. اینجاست که مدیتیشن و رنگ‌آمیزی به شما کمک میکنند تا با تمرکز در لحظه، ذهن خود را خالی کنید و به یک آرامش و رهایی لذتبخش برسید.

    2. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن به شما کمک میکنند تا بهتر تمرکز کنید.

تمرکز کردن روی یک کار خاص اصلا آسان نیست. تمرکز کردن یک جور هنر است و شما باید برای کسب مهارت در آن، به طور مداوم تمرین کنید و صبور باشید. رنگ‌آمیزی کردن تصاویر، یک فعالیت سرگرم‌کننده است که شما را وادار میکند روی جزییات تمرکز کرده و دقت کنید. در هنگام رنگ‌آمیزی شما بیشتر تمرکز میکنید، چون باید از خلاقیت و تفکر تحلیلی خود کمک بگیرید و الگوها را رنگ کنید. این کار به شما کمک میکند بهتر تمرکز کردن را تمرین کنید. 

     3. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن، اعتماد به نفس شما را بالا میبرد.

داشتن اعتماد به نفس، یعنی شما به خودتان در رسیدن به موفقیت اطمینان دارید. رنگ‌آمیزی شما را وادار میکند آگاهانه فکر کنید و تصمیم بگیرید. بدین ترتیب وقتی رنگ کردن یک تصویر را کامل میکنید، یک حس رضایت و موفقیت به شما دست میدهد که باعث میشود اعتماد به نفستان بالاتر برود. 

    4. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن به شما کمک میکند از شر استرس خلاص شوید.

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که فرآیندی مانند رنگ‌آمیزی، بخش آمیگدال مغز را آرام میکند. این بخش از مغز زمانی شروع به فعالیت میکند که شما دچار احساساتی مانند ترس و یا استرس میشوید. رنگ‌آمیزی هم‌زمان با آرام کردن آمیگدال، بخش‌هایی از مغز که مسئول بروز خلاقیت هستند را فعال میکند. نانسی کیوری و تام کازر، از اعضای انجمن هنر درمانی آمریکا، طی تحقیقاتی متوجه شدند افرادی که رنگ‌آمیزی انجام میدهند، میتوانند تا حد زیادی استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. این فرآیند برای افرادی که دائما مضطرب هستند، یا از اختلالات روحی مانند افسردگی و یا اختلال استرس پس از ضربه رنج میبرند بسیار مفید است.  

    5. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن به شما کمک میکند در لحظه زندگی کنید.

همه ما در زندگی بسیار مشغول هستیم، حتی گاهی به دلیل مشغله زیاد، خودمان را هم فراموش میکنیم! با وجود تمام مشغله‌ها و صداهایی که از دستگاه‌های هوشمند خارج شده و حواس ما را پرت میکنند، به سختی میتوانیم در زمان‌های مورد نیازمان تمرکز کنیم. رنگ‌آمیزی میتواند در این شرایط، درست مانند مدیتیشن به کمک شما بیاید. 

   6. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن به شما کمک میکند قدرت روحی خود را افزایش دهید.

همانطور که میدانید، رنگ‌آمیزی میتواند به شما کمک کند تا در شرایط سخت، از شر استرس و اضطراب رها شوید. اما یکی دیگر از مزایای این فرآیند این است که میتواند با تمرین دادن به مغز شما، میزان بهره‌وری‌تان را افزایش داده و در نتیجه، شما را به فردی منطقی‌تر و از نظر روحی قوی‌تر تبدیل کند. در واقع رنگ‌آمیزی باعث میشود شما آگاه‌تر و سالم‌تر زندگی کنید. یک مشاور بالینی به نام لزلی مارشال میگوید: " رنگ‌آمیزی لوب جلویی مغز که مرکز سازماندهی و حل مسائل است را فعال کرده و باعث بهبود تمرکز مغز میشود." این مسئله توانایی ما را در ارائه استدلال بالا میبرد؛ چون در طی این فرآیند، ما تصمیم میگیریم که روی چه بخش‌هایی تمرکز کنیم. 

علاوه بر این، یک روانشناس به نام گلوریا مارتینز آیالا نیز میگوید: " رنگ‌آمیزی برای فعال شدن قشر مغزی بسیار مفید است؛ در حدی که این سرگرمی ساده و لذتبخش، به تنهایی میتواند برای به تاخیر انداختن و جلوگیری از بیماری‌هایی که به روند پیری مرتبط هستند (مانند آلزایمر) کافی باشد.

   7. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن به شما کمک میکند افکار منفی را دور بریزید.

آیا شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که دائما برای مسائلی چون پرداخت قبوض، سلامتی، خانواده و آینده نگران هستند؟ رنگ‌آمیزی به شما کمک میکند این افکار منفی را با افکاری مثبت جایگزین کنید. ضرورت داشتن تمرکز در رنگ‌آمیزی باعث میشود دیگر نتوانید روی مسائل منفی تمرکز کنید. شاید شما هم بارها تلاش کرده اید تا برای چند دقیقه هم که شده به هیچ چیز فکر نکنید اما این تلاش همیشه بدون نتیجه باقی می ماند چرا که ذهن اساسا پویاست و نیاز به فکر کردن دارد، پس اگر به جای فکر نکردن به هیچ چیز، فقط افکار منفی را از ذهنمان بیرون کنیم، چیزی غیر از افکار مثبت برای ذهن ما باقی نمی ماند؛ وقتی افراد رنگ‌آمیزی میکنند، افکار منفی از آنها دور میشوند. 

    8. رنگ‌آمیزی مانند مدیتیشن به شما کمک میکند خودتان را تسکین دهید.

یادگیری نحوه کنترل سیستم بروز استرس در بدن، یعنی سیستم هیپوتالاموس- هیپوفیز- آدرنال، قدمی بسیار مهم در جهت رسیدن به سلامت روحی و جسمی است. کسانی که قادر هستند نحوه برخورد بدن خود را با اتفاقات ناراحت‌کننده و ضربات روحی کنترل کنند، بسیار انعطاف‌پذیر هستند و مکانیسم‌های مقابله‌ای بالاتری هم دارند. به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید در مواجهه با این قبیل اتفاقات، خودتان را تسکین دهید. بسیاری از افراد ادعا میکنند که میتوانند از طریق رنگ‌آمیزی، بدون اینکه درگیر احساسات شوند، به خوبی از پس شرایط سخت و اتفاقات ناراحت‌کننده بر بیایند. محققان دریافته‌اند که این فرآیند، برای مواجهه با شرایط متفاوتی مفید است؛ شرایطی مثل ضعف روحی.